Hirdetés átugrása →
Bezár ×

Egy újabb mutató, amiben a legjobbak vagyunk

HírekHalaska Gábor

A LeasePlan Car Cost Index elemzése szerint Magyarországon járnak a legjobban az e-autó tulajdonosok, de a dízel és benzines autókat is nálunk a legolcsóbb fenntartani, még akkor is ha az eltérő GDP-termelő képességeket beszámítjuk Tudta például, hogy Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége, és a kontinensen egyedülálló módon hazánkban nem kell gépjármű, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetni az e-autók után?

 

Sokszor, sokfelé halljuk, miben nem vagyunk eléggé jók, mi magyarok. Ám, ha nyitott szemmel járunk, és pozitívan állunk a dolgokhoz, akkor bizony nem nehéz olyan megközelítéséeket találni, amiben a legjobbak vagyunk.

Most napvilágot látott egy olyan alapos tanulmány, amely az autózás költségeit igen alaposan összehasonlítja. Ebben nem ccsak abszolút összegben vagyunk jók, hanem a jövedelemarányos mutatókat tekintve is! Nézzük, mire jutottak a szakértők!

Először is a LeasePlan nevű flottakezelő cég frissen kiadott, éves Car Cost Index elemzése szerint költségek tekintetében az elektromos autók ma már több európai országban is versenyképes alternatívái a benzin- és dízelüzemű járműveknek. Ám a lényeg: a 21 európai országot érintő kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége, és a kontinensen egyedülálló módon hazánkban nem kell gépjármű, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük az ilyen járművek tulajdonosainak.

Az elemzés megállapította továbbá, hogy több európai országban is egyre kevésbé költséges az elektromos autók fenntartása a hagyományos meghajtásúakéhoz képest. Van, ahol egyenesen olcsóbb is, ami ígéretes jele annak, hogy a villanyautók elterjedése általános trend lehet a közeljövőben.


Fotó: Varga Mihály: "olyan technológiai korszakváltás időszakát éljük, amelyben a digitalizáció és az internetgazdaság alapjaiban változtatja meg a termelési folyamatokat, a közlekedési és szállítási rendszereket."

A LeasePlan átfogó riportja 21 európai országban vizsgálta a kis- és közepes méretű autók (B és C szegmens) fenntartási költségeit a vásárlást követő első 3 évben, évi 20 000 km megtétele mellett. A kutatás készítése során a vállalat minden olyan költségtételt számításba vett, amely a különböző országokban felmerülhet ezzel kapcsolatban, így az üzemanyagot, az adókat, a biztosítást, a karbantartást és az értékcsökkenést is.

A kutatás főbb megállapításai:

– A gépkocsi-fenntartási költségek jelentősen eltérnek Európa különböző országaiban: Lengyelországban 448 euró, míg Olaszországban 761 euró havonta ez az összeg. Magyarországon 479 euró a havi átlag, egész Európában pedig 616 euró.

– A GDP arányában vizsgálva az olasz, a finn és a belga autósoknak kerül a legtöbbe fenntartani az autót, míg ír, lengyel, magyar és svájci társaiknak a legkevesebbe.

– Az elektromos autózás költségei jelentős szórást mutatnak Európában. Magyarországon a legalacsonyabbak, ahol a havi átlag 597 euró. Olaszországban ezzel szemben havonta 986 eurót kell erre fordítani, vagyis itt a legdrágább a villanyautó-használat.

– Norvégia az egyetlen olyan ország, ahol az e-autók fenntartásának havi átlagköltsége (670 euró) mind a benzines, mind a dízelüzemű autókénál alacsonyabb (731 illetve 722 euró). Magyarországon az 597 eurós havi átlagos fenntartási költség – ami bár Európában a legalacsonyabbnak számít – a benzin (393 euró) és a dízel (405 euró) meghajtású járművekéhez képest azért még jelentősen magasabb.

– Sok más európai országban az elektromos autók tulajdonosai többet adóznak. A villanyautó-tulajdonosok 131 eurónyi adót fizetnek havonta a magasabb beszerzési árak miatt. Ez jóval több, mint a benzines (104 euró) és a dízeles (108 euró) járművek használóinak átlagdíja. A magyar adatok szerint hazánkban azonban egyáltalán nem kell ezzel a tétellel számolni, ami az elemzésben résztvevő országok között egyedülálló. Ráadásul az elektromos járművek beszerzéséhez Magyarországon tavaly májusig maximum 1,5 millió forintos állami támogatást is lehetett igényelni.


Fotó: Az Elektromobilitás Látogatóközpont lehetőséget biztosít arra, hogy minél többen megismerkedjenek az információtechnológia legújabb, jövőt jelentő megoldásaival – hangsúlyozta Varga Mihály az e-Mobi Kft. bemutatótermének megnyitóján a Millenárison, 2018. ápr. 3-án.

– Az e-autósok sokat spórolnak az üzemanyagon. Átlagosan 39 eurót költenek áramra havonta, szemben a benzines és dízeles autósokra jellemző havi 110 és 78 eurós üzemanyagköltséggel.

– Romániában a legolcsóbb benzines autót használni. A benzinüzemű gépkocsik fenntartásának havi költsége mindössze 353 euró az országban. A benzines autók után fizetendő gépjárműadó átlagos havi összege mindössze 50 euró, ami az európai átlag 48 százaléka. Románia után közvetlenül hazánk a második a sorban: nálunk havonta 40 euróval kerül többe a benzines járművek fenntartása, az adó ugyanakkor több mint a kétszerese a román értékeknek. Amennyiben viszont lízingeljük a benzines vagy akár a dízeles autót, visszaigényelhetjük az ÁFA-t.

„Jó hír, hogy a villanyautók már több európai országban versenyképesnek számítanak költségszempontból is. A Car Cost Index elemzésből azonban egyértelműen látszik, hogy több fontos területen, így például a gépjárműadózás és a töltési infrastruktúra terén is mielőbbi törvényhozói intézkedésre van szükség ahhoz, hogy az elektromos járművek Európa-szerte működőképes alternatívát jelentsenek. Használatuk a klímaváltozás elleni harc egyik leghatékonyabb módja, és fontos, hogy mindenki megengedhesse magának a zöldebb megoldást” – mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.

Havi fenntartási összköltség ország és üzemanyagtípus szerint:

 

Benzin

Dízel

Elektromos

Ausztria

€538

€497

€788

Belgium

€590

€561

€898

Cseh Köztársaság

€416

€425

€800

Dánia

€642

€607

€914

Egyesült Királyság

€538

€535

€719

Finnország

€630

€637

€955

Franciaország

€472

€475

€836

Görögország

€468

€427

€953

Hollandia

€604

€686

€705

Írország

€506

€474

€852

Lengyelország

€445

€359

€634

Magyarország

€393

€405

€597

Németország

€515

€489

€788

Norvégia

€731

€722

€670

Olaszország

€667

€628

€986

Románia

€353

€363

€890

Spanyolország

€477

€476

€952

Svájc

€557

€516

€800

Svédország

€631

€568

€770

Szlovákia

€442

€416

€955

Törökország

€492

€519

-

Átlagosan

€536

€523

€819