Felpörgetik a kombájngyártást Horvátországban

Hírek Hordósi Dániel
Egyéves várólista van, akkora az érdeklődés a Horvátországban gyártott Deutz–Fahr német technológiájú olasz kombájnok iránt. A vállalat a háború és a szankciók miatt megnövekedett igényt kapacitásbővítéssel próbálja kielégíteni. 

 

 

Az ukrajnai háború és az Oroszországra kivetett szankciók a mezőgazdasági gépgyártásra is kihatással vannak. Az európai piacról kiszorultak az olyan cégóriások termékei, mint az orosz Rostselmas kombájnjai, vagy a fehérorosz MTZ Magyarországon is népszerű traktorjai. A gazdák kénytelenek a drágább, de minőségben kétségkívül jobb nyugati gépeket vásárolni. A megnövekedett keresletet a kelet-horvátországi Zsupanyán (Županja) működő kombájngyár is igyekszik kielégíteni. A Száva-menti, az olasz Same csoport tulajdonában lévő üzemben Deutz–Fahr típusú kombájnokat gyártanak. A idei, évi 250 gép összeszerelésére beállított kapacitást gyorsan bővíteni szeretnék, de ehhez megfelelő munkaerő kell. Az üzem vezetője a Gals Slavonije lapnak elmondta, hogy szeptemberig 170 kombájn gördült le a gyártósorról, de máris kétszer ennyire van igény: a jövő ilyenkor gyártandó gépekre is van előjegyzés. Az üzemben lévő felszereléssel nyolc éve 450 gépet szereltek össze, de később már nem volt igény ennyire, így az azóta szétszéledt szakképzett munkaerőt nehéz visszaszerezni. A jelenleg 350 embert foglalkoztató zsupanyai gyárba sokan a hármashatár túloldaláról, Bosznia-Hercegovinából és Szerbiából járnak át dolgozni. A kapacitásbővítéshez még legalább hetven tapasztalt géplakatosra volna szükség. A toborzás elkezdődött.

Jó exportcikk

A Deutz–Fahr mezőgazdasági gépek iránt világszerte nagy a kereslet, a Zsupanyán gyártott zöld-fekete kombájnok 90 százaléka is külföldre kerül. A legtöbbet Németországba, Ausztriába és Lengyelországba exportálják. Drága eszközökről van szó: egy-egy példányt (a felszereléstől függően) 300 ezer euró (mintegy 120 millió forint) fölötti áron értékesítenek. E csúcstechnológiájú betakarítógépek alkatrészeinek egy részét szintén Horvátországban gyártják.

 

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink